Så vinner du Mässan - Ultimata checklistan
  • No products in the cart.
  • No products in the cart.
Image Alt

Så blir du vinnaren på Mässan – Den ovärderliga checklistan

Så blir du vinnaren på Mässan - Den ovärderliga checklistan 1

Så blir du vinnaren på Mässan – Den ovärderliga checklistan

Så blir du vinnare på mässan – Den ovärderliga checklistan

 

Att bli mässans mästare är en konstform. Kompetensen baseras på årtionden av erfarenhet från tidigare mässor. Finns det genvägar eller måste man gå den långa och hårda vägen? Klart det gör! Följ bara Exponeras enkla checklista så kommer ditt deltagande att fastna på hornhinnan hos både andra utställare och framför allt besökare.

Vi på Exponera.nu har dagligen kontakt med utställare, främst för att de är i behov av produkter till sin mässa och det kan vi såklart leverera men vi kan så mycket mer när det kommer till lyckade mässor. Alla som du som kund kommer i kontakt med på Exponera.nu har gedigen erfarenhet av såväl fysiska som digitala marknadsföringstekniker och just mässor får nog ses som lite av en specialitet hos oss. Dessutom är vi barnsligt förtjusta i att prata upplägg runt mässor.

 

  1. Var i god tid!

Planera ditt deltagande i god tid, boka plats hos arrangören och inled konversationen med din leverantör av produkter och tryckmaterial tidigt. Mässorna är för många företag något av det mest lönsamma i verksamheten. Förstör inte din möjlighet att synas och sälja för att du är sent ute och måste stryka saker från planen. Alldeles för ofta kommer kunder med andan i halsen och måste ha fram något på tre dagar, oftast lyckas vi lösa detta, men din upplevelse kommer vara många gånger bättre med framförhållning.

 

  1. Positioneringen

Vart du står i en mässlokal är helt avgörande för din framgång. Ytterligare en anledning till att vara ute i god tid är att det finns fler platser att välja på. Vi ska sikta på att hamna där störst flöden av människor passerar. Viktigt att veta är vart entrén är och sen får man med hjälp av mässkartan försöka räkna ut hur människor kommer att röra sig. Det är alltid bättre att vara tidigt än senare i flödet av flera anledningar, besökarna är piggare och om du har konkurrenter på mässan så ska du försöka att få kontakt med besökarna innan konkurrenterna. Har man varit i samma lokaler tidigare så har man ett facit, använd det!

 

  1. Vad är målet med deltagandet?

Lätt att skjuta på men essentiell att besvara, undvik den klyschiga “att bara vara med och synas”, var konkreta! Vill du skaffa fler kunder? Vill du komma ut med en ny produkt eller affärsmodell? Eller vill du skaffa fler kontakter för B2B-affärer i branschen? Ditt mål med deltagandet styr hela planeringen och hur budskapet ska förmedlas. Det är precis som vilken affärsplan som helst, finns det ingen målbild att uppnå är det omöjligt att skapa en vettig plan för genomförandet. Var noga här!

 

  1. Var engagerad!

Det pågår inte så många timmar, tappa aldrig engagemanget. Mobiltelefoner och andra kommunikationsmedel är totalt tabu under de här få timmarna, all fokus mot de nya kontakter du har möjlighet att fånga in. Ge dig gärna ut utanför din monter och prata med de som annars hade gått förbi. Det är ditt engagemang det hänger på, du måste vara den som söker kontakt. En bieffekt av att vara fullt fokuserad och engagerad är att det stärker ditt varumärke om personalen i montern är engagerad, var inte orolig för att vara för framåt, besökarna förväntar sig att du ska uppsöka dom, inte tvärtom. Ett generalmisstag här är att leja ut till anställda eller ännu värre externt. Ska du uppnå ditt mål enligt punkten ovan måste de som står i montern brinna för att verkligen uppnå det. Att bara vara representerad duger inte, då kan du lika gärna sponsra ett inlägg på Facebook.

 

  1. Stick ut!

Mässorna är allt som oftast branschspecifika eller områdesspecifika vilket kan göra det naturligt svårare att sticka ut med sin produkt eller tjänst. Misströsta inte, det finns en uppsjö med tekniker att sticka ut. Det som behövs är något häftigt, knasigt, snyggt, fånigt, coolt eller märkligt. Saknar du inspiration hör av dig, vi älskar att bolla idéer lite för mycket här på Exponera.nu.

 

  1. Att synas på hela mässan, inte bara i montern.

Dina 15 kvadratmeter monter är inte mycket för världen. Människor passerar massor av montrar som din, för att fylla mässan av just ditt varumärke måste du tänka annorlunda. Jag har två riktigt beskrivande kundexempel om hur man kan uppnå detta.

Det första exemplet är ett finansbolag som hade konstaterat att de hade hamnat efter en konkurrent i “besökarflödet”, de visste dock exakt hur konkurrenten delade ut sitt material, nämligen färdigpackat lite godis, någon penna osv i en lite mindre kasse. Draget blev att beställa också brandade kassar som var färdigpackade med merchandise, men dubbelt så stora och av hög kvalitet. Några engagerade anställda delade sedan ut kassarna och tipsade om att den mindre kasse de fått precis innan fick plats i deras stora så de bara behövde bära på en kasse. Briljant strategi och konkurrentens kasse syntes ingenstans på mässan medan vår kunds varumärke täckte hela mässan, det var ett hav av högkvalitativa kassar. I krig, kärlek och på mässor är allt tillåtet!

Ett annat exempel är en kund som köpte massor med flaskor med kolsyrat vatten med sitt varumärke tryckt på. En ganska trevlig give-away som de flesta tacksamt tar emot och bär i handen vilket gör att bara där så har man spridit sitt varumärke över hela mässan. Nu föll det sig så att en av talarna på den här mässan tog med sig sin vattenflaska upp på podiet och ställde på bordet bredvid sig. Fullträff redan där kan man tycka men det var också så att föredraget filmades av TV och rullades ut på bästa sändningstid, en oplanerad lyckoträff som gav väldigt billig TV-reklam.

 

  1. Att planera en tävling

Tävlingar är bra, det engagerar besökarna och är upphov till många skratt och ett bra sätt att inleda en dialog på. Men var noga med att anpassa tävlingarna för besökarna. Är det en IT-mässa så gör något digitalt, är det en seniormässa så tryck upp ett korsord som kan lösas medan de vilar benen. Priserna ska vara åtråvärda, men använd aldrig kontantpriser, sök saker som inte kostar så mycket att köpa in men ser mycket ut. Naturligtvis ser ni till att meddela vinnarna via e-post så ni får in de kontakterna också.

 

  1. Passar du inte in? Gör det bästa av situationen!

Ibland kan man komma till en mässa och inse att valet av mässa kanske inte var det smartaste eller att man fått en monterplats som är komplett värdelös. Du har ju ändå betalat för platsen, så se till att göra det bästa av situationen! Många av de ovan checkpunkterna gäller. Om du har hamnat snett på branschen, du är kanske på en trädgårdsmässa men tillverkar ost, det kan rentav vara en fördel att vara på “fel” mässa för även om besökarna är på jakt efter en häcksax just nu så kanske de ska köpa ost nästa vecka. Tappa aldrig motivationen, du vet aldrig vad det kan leda till även om du känner att du hamnat snett, du har ju som sagt redan betalat för det.

 

  1. Samla in kunddata

Du är inte på mässan för att det är så vansinnigt trevligt att prata med folk, du vill öka dina affärer och skapa kontakt. Bland alla utställare kommer besökarna aldrig att komma ihåg just dig, det är därför ditt ansvar att återuppta kontakten när röken lagt sig efter mässan. Det finns många sätt att göra det på, tävlingar är ett sätt. Se bara till att få in det!

 

  1. Efterarbetet

När besökarna lämnar mässhallen är inte mässan slut, den har precis börjat, det är nu frukterna ska skördas och erfarenheter ska dras. Kontakta alla kontakter du samlat in och tacka för deras intresse på mässan, här kan också frågor ställas om de är intresserade av en vidare diskussion om ditt företags produkter eller tjänster. Gör också en grundlig utvärdering av mässan. Vad gick bra? Vad gick dåligt? Hur ska vi göra det nästa gång? Notera det så att du kommer ännu närmare perfektion till nästa gång.

 

Det var vår checklista för denna gång, givetvis kan varje punkt delas ner i molekyler men det här räcker gott för att ditt nästa mässdeltagande ska bli en lyckad investering i stället för en onödig kostnad.

Vid minsta tvekan eller osäkerhet, var säker på att du har sparat numret till gänget på Exponera.nu, vi älskar att prata med kunder, ge tips om hur man kan anpassa strategin för just din mässa!

 

Vad väntar du på? Planera din mässa nu enligt konstens alla regler och börja idag.

 

Ring oss idag! 010-138 31 33

 

Vänliga Hälsningar,

Mattias Ahlberg och gänget på Exponera.nu

Beachflagga
Oooh
20 % Rabatt
Nästa Gång!
5 % Rabatt
Ring Oss
Gratis Design
Nope
10 % Rabatt
Tyvärr
Gratis Frakt
Så nära!
Snurra Lyckohjulet för chans att vinna pris!
Minska kostnaden för exponeringen i sommar. Dra igång hjulet för chansen till fina priser!
Enkla spelregler:
  • 1 adress genererar 1 spin
  • Samma adress kan inte anges 2 gånger, du har säkert fler?
  • Rabatten läggs till automatiskt i kassan eller så kan du använda rabattkoden som skickas till din mail"